D-Light

Tankarna snurrar kring D-Light och hennes kommande månader.
Eftersom mina planer gick upp i rök på en hundardels sekund så får man försöka göra det bästa av saken.
 
Under vintern som har varit har Dlight och jag fått rätt mycket hinder som stått ivägen för oss men 1 månad innan olyckan så började det gå åt rätt håll igen, efter regn kommer sol:)
Vi började komma igång igen och jag började longera och tömköra henne för att hon skulle få ur sig det mesta av hennes överskottsenergi.
Sen började vi skritta ut och efter ett par veckor provade vi lite trav och la in ett par galoppsprång mest för att hon skulle tycka det var roligt, nu pratar vi kanske 3-4-5 språng inga långa sträckor alltså. Hon sprudlade av glädje och jag fick smaka på ett par rejäla glädje skutt och även leran en gång haha, fast det var när jag skulle komma upp på henne. Dlight vill ju inte jättegärna ståstill när jag ska hoppa upp, står på stället o bara snurrar och sen när jag väl slänger mig upp drar hon gärna iväg o bockar ett par gånger. 
 
tänkte först att hon kanske har ont nånstans men har inte hittat något och sadel är kollad och den ligger bra, men så hade jag ute en tjej som hjälpte mig lite, Jag vet att många kanske inte tror på sånt här men jag gör det och man måste nog själv vara med och uppleva det innan man kan säga sitt. Hade iallafall ute ett medium till henne, hon sa väldigt mycket, kan inte rabbla upp allt men just det här med uppsittning var väldigt intressant.
 
Hon sa att Dlight inte är van vid pallen, hon är van att man hoppat upp direkt från backen. Så hon tyckte det var lite konstigt när jag kommer med pallen och ställer mig på den, då protesterar hon.
Nästa dag provade jag utan pallen, gissa hur det gick?
Då var det problemet löst, som jag har krånglat med i flera flera månader.
 
Nej nu ska jag inte komma ifrån ämnet.
Min plan iaf var att vi skulle komma igång nu under våren och hitta varann lite mer, sen till slutet av sommaren vara med på någon liten tävling, det gick ju så bra och vi var på G både hon och jag. Så händer det här!!
 
Så nu då, Dlight kan ju inte bara stå i hagen, hon måste få komma ut o röra på sig. Hon blir 11 iår men utbildningsmässigt är hon 4 år, så motion och utbildning är det hon behöver och det finns ingen i närheten som jag skulle lämna över henne till, alltså om hon skulle stå kvar i samma stall. Det finns ju många duktiga ryttare runtom men de har sina egna hästar och jag skulle nog ändå inte låta dom ta Dlight. Och om jag ska upp på henne igen så ska hon ha lite mer rutin i sig, just nu är hon helt fel häst (ridmässigt) för mig, sen när jag kan rida igen när nu det blir så kan hon inte ha stått alla dessa månader, det skulle bli så fel. Dessutom med min rädsla för att åka av och hennes osäkerhet skulle bara göra saken värre.
 
Så jag har nog bestämt mig för att skicka min kära pärla på tillridning, där får hon den utbildning hon behöver, den utbildning jag inte kan ge henne just nu. Ett plus vore ett ställe som inte ligger jättelångt bort, jag vet ju många bra som det talas om men då blir priset genast mycket högre.
Kommer vara mycket noggrann med vart hon hamnar, finns mycket otäcka ställen därute som inte behandlar hästarna bra, bra proffesionella personer med meriter. Ska jag lägga flera tusen kronor i månaden på att skicka iväg min häst till ett annat stall så ska jag vara petig.. Det är ju min älskling det handlar om och hon är värd bästa möjliga vård som jag inte kan ge henne nu, och det suger!!
Har ni något tips på bra ställen???
 
Under tiden hon är borta så kommer lilla köttbullen självklart att få stå kvar, jag måste ju ha nån o mysa med:) Och Olle kan ju inte få stå sälv:)
 
När livet väljer o byta riktining så är det bästa man kan göra att acceptera den andra vägen och se möjligheterna, se framåt och blicka inte tillbaka för det gör inget gott.
 
Kram!
 


Kommentarer
Mammie

Mycket att fundera på Men du har ju rätt inställning till det. Bara det kan lösa mycket <3

2013-04-17 @ 16:20:13
Åsa

Å vilket bra beslut !

Svar: Eller hur:) Det blir ju bäst för både D och mig:)
Cindy Irvin

2013-04-17 @ 22:16:26
Jennie k

Klokt val Cindy! :) ♥

2013-04-17 @ 23:24:24
Anki

Klokt av dig Cindy. O när du sen är redo för hästryggen igen så har jag en snäll gammal farbror som du jättegärna kan få börja på om du känner dig osäker.
Kram o sköt om dig

Svar: Tack, det gör jag gärna, en klok gammal farbror låter väldigt bra:)
Cindy Irvin

2013-04-18 @ 20:24:19
Lena Wunder

Det är inget lätt beslut du tagit men helt klart ett klokt beslut :) När det finns hjälp att få ska man ta den hjälpen, det kommer att underlätta för er i framtiden. Så skönt oxå att höra att du mår bättre :)) Kram

Svar: Ja men visst:) Jag vet att det kommer att bli bättre om dlight får lite mer rutin och blir lite mer självsäker:) Kram!
Cindy Irvin

2013-04-20 @ 14:14:45


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0