Min dagliga träning, typ.

Vad jag än gör för övningar så måste jag spänna magen, det är väldigt viktigt!
Prio ett är promenader, gå, gå, gå.
Jag måste inte gå 5 km o köra slut på mig själv, jag kan ta små promenader oftare istället.
 
Sedan till övningarna.
Som sagt magen är väldigt viktig, för att stabilisera upp ryggen spec ländryggen så måste magen tränas.
Den allra första övningen jag fick från sjukgymnasten var att träna bukmuskulaturen.
 
Bukmuskulaturen:
Hade svårt att hitta den först men nu när jag lärt mig är det lättare, den sitter djupt in.
- Aktivera bukmuskulaturen och bibehåll detta i 10 sekunder, upprepa 10 gånger minst 3 gånger per dag.
Jag spänner alltså denna muskeln i 10 sekunder, det svåra är inte att spänna utan det är att andas samtidigt!!
Jättenyttig övning!! Även om man inte är sjukskriven:) Jag ligger på rygg med böjda knän när jag gör denna.
 
Bålmuskulaturen:
 
Bilden är lite dålig, men den här övningen är ju rätt vanlig.
 
Ryggliggande med fötterna i golvet. Aktivera bålmuskulaturen och bibehålli 10 sek utför 10 ggr. 4-5 gånger per dag.
Aktivera bålmuskulaturen - drag naveln något inåt. Lyft höftpartiet, behåll svanken i oförändrat läge med hjälp av bål- och skinkmuskler. 10x3. 3 gånger per dag.

Den här övningen är den ända jag inte kan utföra ordentligt än, försöker verkligen man har inte riktigt lyckats helt. Det går lite lite bättre för varje gång men är fortfarande svår och fåt ganska ont under tiden.
 
Gummiband:
 
Har även en till övning med gummibandet som är liknande de på bilden. Fast jag fäster bandet högre upp och jobbar med axlarna.
Knäböj var den sista övningen jag fick med, kan tyvärr inte gå ner hela vägen utan får bara gå ner såpass långt jag är smärtfri, men jag jobbar på det!
 
Det här var de övningarna jag ska göra varjde dag, erkänner att det inte har blivit av exakt varje dag.
Allt som jag gör ingår i min sjukgymnastik.
Exempel som diskning, dammning av de ytor jag klarar av, borstning av häst ( min favoritövning;) )
ja, allt som hör till vardagen med andra ord.
Allt jag gör är bra, till en viss gräns. Får inte göra för ont varken under eller efter, får inte gå över 5 på en skala 1-10.
Imorse exempel låg jag ungeför på en 7,5 på skalan, inte bra. Men då hade inte värktabletterna hunnit komma igång heller.
Nu mår jag mycket bättre!! I vanliga fall, en bra dag med värktabletter ligger jag ungefär på en 3:a.
Det är lite svårt att förklara på den här skalan för den är otroligt stor.
Om ni tänker er att 0 är när man "dansar på moln" och 10 är när ni kör in handen i brinnande kol.
Så den här "lilli" skalan är väldigt bred. Men, sålänge jag orkar med ochta mig igenom dagarna är det lugnt!
 
Frågor? ;)
 
Nu ska jag ge mig och köra de här övningarna innan det blir för sent:)
 
Kram på er<3


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0